arflex

KULTUR FÖR FORSKNING
År 1947 Carlo Barassi, ingenjör av Pirelli, tillsammans med Renato Teani, i den finansiella dpt. av Pirelli, Pio Reggiani och Aldo Bai, grundade företaget Ar-flex (flexibla möbler), som senare blev arflex.
De arbetade tillsammans med en ung arkitekt Marzo Zanuso och började experimentera med användning av skumgummi och elastiska band för möbelmarknaden.

I ett företags historia och liv finns det händelser och stunder av särskild betydelse, som är utmärkelser för erkännande av alla. De första minnesvärda stunderna i arflex historia sammanfaller med företagets skapelse, i blygsamma lokaler i Milanos Corso di Porta Vittoria. Det var där att det första tillverknings- och säljteamet bildades, men arflexföretaget presenterades först för första gången 1951, vid IX Triennale i Milano, efter två års experiment. Denna tidiga kontakt med en bredare publik inom ramen för en avantgarde konstnärlig händelse är väldigt betydande i företagets historia, eftersom detta experimentella intresse, om det inte skiljer sig från kommersiella ändamål, visar viljan att skapa högteknologiska och estetiska nivåprodukter, baserad på djup forskning och experiment. Den guldmedalj i IX Triennale tilldelad Lady fåtölj var framförallt erkännande av Arflex tillverkningsfilosofi.
  • delfino_03
  • fiorenza_01
  • fiorenza_011
  • naviglio_01
Arflex fokuserar ständigt på kulturella experiment, vilket gör det möjligt att införa nya tekniska produkter som var helt nya vid den tiden, som till exempel fyra modeller av Marco Zanuso: Lady Armchair (1951, Medaglia d'Oro Award i IX Triennale) , Sov-o-matisk soffa (1951, Medaglia d'Oro vid X Triennale), Martingala fåtölj (1952), Fourline fåtölj (1964, Medaglia d'oro vid XIII Triennale), sedan Fiorenza fåtölj (Franco Albini, 1952), Lucania stol (De Carlo 1954), Delfino fåtölj (Carboni, första exempel på djurdesign), Cubo fåtölj (Castiglioni 1957), gjord vid evenemanget i Como "Färger och former i dagens hem" som prototyp och aldrig sätta i produktion.
The Bronze Dust epoxy powder lacquer on the tall units is even more resistant because it is baked in high temperature furnaces and has an aluminium honeycomb support. Large floor to ceiling doors (with customisable heights from 240cm to 270cm) without plinths and handles (push-pull opening) alternate with 15cm protruding doors to create a niche that can be faced with side and back panels in different finishes and provided with dimming LED illumination.
Nothing stays in the past and the concept of the peninsula has evolved: made in solid wood slats with threaded rods and special inlays, one side stands on the kitchen worktop, where it creates an absolutely innovative designer corner.

Innovation and tradition


Blade brings innovation and tradition in its design and choice of materials; resin, stoneware and distressed wood, materials from the past reminiscent of unforgettable experiences that warm our hearts and take us back to the most classical dimensions found in the niche boiserie panels and the 8cm thick large shelves in distressed larch.